Аннотация
Данный сценарий учебно-воспитательного мероприятия «Путешествие в мир сказок» может использоваться в рамках внеурочной деятельности с учениками 6 классов. Его целью является не только расширение кругозора и знаний детей о сказках и биографии известных писателей, но и привитие любви к чтению. В настоящее время все меньше и меньше детей увлекаются чтением книг, а данное мероприятие направлено на вдохновение детей к чтению русской и зарубежной литературы. Ведь именно чтение дает человеку те ценные знания, которые он использует в своей жизни. Это внеклассное мероприятие помогает учителю привить интерес к чтению, так как оно построено в форме виртуального путешествия, поэтому дети узнают новое в увлекательной и игровой форме. Кроме этого, в конце мероприятия они готовят инсценировку сказки, что способствует развитию речи на английском языке, привитию интереса к изучению иностранного языка и дает возможность проявить свой актерский талант и умение взаимодействовать друг с другом и с аудиторией. Данное мероприятие имеет большой воспитательный потенциал.
Внеклассное мероприятие
Тема: “Travelling to the World of Fairy Tales”. (Путешествие в мир сказок)
Цель:
— обобщить знания по сказкам зарубежных писателей;
— расширить кругозор учеников;
— прививать любовь к чтению;
— воспитывать нравственные качества личности: доброту, внимание, заботу об окружающих;
Образовательная: знакомство детей с биографией мировых известных писателей и их сказками.
Развивающая:
— развитие внимания, памяти, воображения, умения работать в сотрудничестве;
— совершенствование умения и навыка практического владения английским языком по заданной теме;
— развитие навыка изложения информации по заданной теме;
-развитие навыка владения аудиторией;
— развитие навыка аудирования;
-развитие творческих способностей;
-развитие навыка поведения на сцене перед аудиторией.
Воспитательная:
— воспитание командного духа, уважения к своим одноклассникам, к культуре разных стран;
— воспитание интереса к изучению иностранного языка и чтению как на английском, так и на русском языке;
— воспитания навыка корректного поведения перед публикой;
— воспитание командного духа.
Планируемые результаты:
УУД:
личностные
– формировать эмоциональную отзывчивость;
— откликаться на эмоции друзей;
— сопереживать персонажам сказок;
регулятивные:
– учить слушать взрослого и выполнять его инструкции, планировать свои действия;
познавательные:
– учить поиску и отбору необходимой информации;
коммуникативные:
— учить умению сотрудничать: слышать, слушать и понимать собеседника;
выражать свои мысли в речи.
Оснащение мероприятия:
классная доска, мультимедийная презентация, проектор, ноутбук, раздаточный материал с текстами и материалами к конкурсам, сценические реквизиты и костюмы, стенд с выставкой книг со сказками.
Ход мероприятия:
- Знакомство с известными сказками писателей разных стран (10 мин)
Teacher: Good afternoon, dear friends! I am glad to see you. I know that you have read a lot of fairy tales of different countries from your childhood. Do you like fairy tales? Raise your hand up if you like fairy tales. Not only Russian children like fairy tales but people of different countries like them too. Reading tales is useful, important because they develop our outlook; imagination and moral values. They teach us to be kind, honest, hospitable and so on. So, today we will travel to fairy tales of different countries. Welcome to the world of fairy tales.
Let’s start our travelling with Russian fairy tales. Russian folk fairy tales have very important place in our culture. In our country tales were written to tell children in a simple way about the danger of the grown-ups. Russian fairy tales teach them to be friends with each other, to explain their love and do kind and brave things. We know such fairy tales as: Bun, the Frog Princess, the Wooden house, Three little pigs, the Turnip, Porridge from an ax and so on. Also there are a lot of writers who wrote tales for children. For example: Nikolay Nosov (Neznaika on the Moon, The adventures of Neznaika and his friends), Eduard Uspensky (Crocodile Gena and his friends), Sergey Aksakov (the Scarlet Flower), Peter Ershov (the Little Humpbacked Horse), Alexander Pushkin (Gold Fish, the tale of the Dead Princess and the seven heroes, The Tale of Tsar Saltan) and so on.
Let’s continue our travelling and go to France. Let’s talk about famous French writer Charles Perrault . He was born in 1628. He was a clever boy and got the diploma of a lawyer. He began to write tales when they were very popular in France but he used a nick name, he was afraid that people thought it was not serious for him to write tales. Charles Perrault used folk tales as a basis of his tales and added some new things. So, he became a well-known writer of fairy tales in the world and began to use his own name. His world famous tales are : Cinderella, the Sleeping Beauty, the little Red Riding Hood, Puss in Boots.
The next stop of our travelling is Germany. Try to remember well-known authors Grimm Brothers. Their names were Jacob and Wilhelm. They were born in a small town. They started to gather tales early. They got tales from different parts of their country. So, a lot of world famous fairy tales appeared. They are: Snow-white, Hansel and Gretel, Rapunsel, The Bremen town Musicians and so on.
OK, let’s go to Denmak and talk about Hans Christian Andersen. He was born in 1805 during the Napoleon wars in an old town in a poor family. First fairy tales he heard from his father. He changed them in his own way. So, he presented a lot of great tales to the world such as “The little Mermaid”, “Thumbeline”, “The snow Queen”, “The Ugly Ducking”, “The princess and the Pea”.
And our last stop will be in Great Britain. There are also a lot of well-known fairy tales for you. Let’s remember some authors and their tales. For example, Lewis Carroll with “Alice’s Adventures and Wonderland”, Roald Dall and “Charlie and the Chocolate Factory”, Rudyard Kipling and his “ Mowgli”, Robert Stevenson — “Treasure Island”, Alan Milne “Winnie-the-Poor”, Pamela Trevers – “Marry Poppins” , Oscar Wilde “The Happy Prince”, “The Selfish Giant”, John Tolkien “ Lord of the Rings”, “Hobbit”, Joan Rowling “Harry Potter” and others.
- Знакомство с мультфильмами по мотивам сказок (7 мин)
We can see that there are a lot of great fairy tales of the world-famous writers which we have read. But I hope that you not only read but watch fairy tales. There are a lot of cartoons which were filmed based on fairy tales in Russia and other countries, for example, in the USA. Cartoons are small interesting films which help to develop children’s imagination and teach them to contact with people and nature. Look at the screen and try to remember fairy tales.
And now watch a short cartoon based on the fairy tale of Oscar Wilde “The Happy Prince” and try to find the moral of this tale. Moral: we should help people in need, we should be kind to each other and we will be happy.
- Проведение конкурсов
And now let’s divide into three groups and check how much you know about fairy tales.
Task 1 “Mosaic” (3 мин)
Every group should do the puzzle as quickly as it can. Then you should name the tale and the author of the tale.
Keys:
1 – “Snow-white” Hans Christian Andersen
2 – “The Little Red Riding Hood” Charles Perrault
3 – “the Little Humpbacked Horse” — Peter Ershov
Task 2 “Name the tale” (3 мин)
You should read general words and guess the name of the fairy tale.
- group
(miller, a dog, a donkey, a cock, a cat, a princess)
Keys:
“The Bremen town musicians”
(a boy, a girl, a grandmother, a rose, snow, queen)
Keys:
“The Snow Queen”
- group
(3 brothers, a princess, an arrow, a frog, the tsar)
Keys:
“The Frog Princess”
(a bear, a pig, honey, forest, a donkey, an owl)
Keys:
“Winnie-the-Poor”
- group
(a ball, a prince, a stepmother, a shoe, a girl, 2 sisters, a pumpkin)
Keys:
“Cinderella”
(a troll, a forest, a ring, kings)
Keys:
“Lords of the rings”
Task 3 “A Bureau of finds” (5 мин)
Look at the table. Here you can see different subjects. The characters have lost their things. Please, help to find them. Name these subjects and say whom they belong to.
- Аn apple (Snow white)
2. А shoe (Cinderella)
3. А red hat (Red Riding Hood)
4. А shell (Mermaid)
5. Аhair brush (Rapunzel)
- a ring (Frodo from the lords of the rings)
- a magic wand (Harry Potter)
- a mirror (a stepmother from the tale The dead princess and seven heroes)
Task 4 “Match tales” (4 мин)
Here you can see the names of the countries and the names of the fairy tale. Match the name of the fairy tale and the country it comes from.
Group 1
| Country | Fairy tale |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Keys:
1 – d, e; 2 – a; 3 – b; 4 – c
Group 2
| Country | Fairy tale |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Keys:
1 – c; 2 – a; 3 – b; 4 – e; 5 – d.
Group 3
| Country | Fairy tale |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Keys:
1 – c; 2 – d; 3 – a; 4 –e; 5- b.
Task 5 “Make up the character” (5 min)
Find the name of a tale character using these letters. Put the letters in a right order.
Group 1
ORODF (FRODO)
REGLET (GRETEL)
THULIMBENE (THUMBELINE)
Group 2
LESHAN (HANSEL)
LARELCINDE (CINDERELLA)
ATNLSA (SALTAN)
Group 3
UPRALEZN (RAPUNZEL)
AIDMMER (MERMAID)
NAIKANZE (NEZNAIKA)
Teacher: OK, good for you . You could show that you know a lot of fairy tales. And now try to imagine that you are travelling through the time machine and now you are in the tale “Cinderella”.
- Инсценировка сказки «Золушка» (6 мин)
Presenter: ONCE there was a gentleman who married, for his second wife, she was cruel. She already had two daughters who were exactly like her in all things. He had, by his first wife, a young daughter, she was kind and hardworking. This sweet little girl missed her mother, who had died.
Scene 1
Входит отец.
Cinderella (подбегает к отцу): Good morning, Daddy! I love you!
Father (гладит Золушку по голове): Good morning, dear! How are you?
Cinderella (улыбается): Fine, Daddy, fine. And you?
Father: OK
Presenter: It happened that the King’s son gave a ball, and invited all finest gentlemen and ladies of the city. Our young misses were also invited.
Входит мачеха с дочерьми.
Stepmother (надменно подняв голову): We’ll go to the ball today. Cinderella, clean this mess and I want a party dress.
Stepsister1 (прихорашивается перед зеркалом): And I want a dress.
Stepsister2: (топает ногой): And I want a nice dress.
Stepmother (бросает на пол вещи): Cinderella, clean this mess! (дает ей длинный список домашних дел).
Stepsister1 (хихикая): You can’t go to the ball….
Stepsister2: …. until you do this all!
Мачеха с дочерьми уходят.
Cinderella (читает вслух): Clean the house, wash the blouse, make food… Oh, it’s not good (плачет).
Scene 2
Золушка плачет. Появляется фея.
Fairy: Why are you crying, dear, why? Please, don’t cry!
Cinderella (плачет): I can’t go to the ball, because my dress is very old.
Fairy: I can help you. Look at me! Close your eyes. One-two-three! (взмахивает
волшебной палочкой)
Золушка кружится и снимает с себя старый фартук. Фея, танцуя, приносит Золушке туфельки и она их надевает.
Cinderella (изумленно смотрит на свое новое красивое платье): I can’t believe this dress is mine! Thank you, fairy, you are so kind.
Fairy (грозит Золушке пальцем): But at twelve o’clock you must be here… or your dress will disappear.
Cinderella (радостно): Oh, yes, it’s clear.
Scene 3
Queen (обращается к гостям): The ball is on. Let’s dance and play.
King (обращается к гостям): Let’s have a lot of fun today!
Звучат торжественные оркестровые звуки.
Появляется Золушка в бальном платье. Все смотрят на нее с восхищением.
Queen (обращается к королю): Look at that girl!
King (восхищенно): She’s so nice and slim!
Prince (подходит к Золушке): Hello! Let’s dance! You are my dream!
Принц и Золушка танцуют. Часы бьют 12.
Cinderella (испуганно): It’s twelve o’clock and I must run. Bye-bye. I had a lot of fun (Убегает, теряя одну туфельку)!
Принц поднимает туфельку, вздыхает и печально уходит со сцены. Все остальные гости бала тоже покидают сцену.
Scene 4
Presenter: After that Prince said that he would marry the young woman whose foot would perfectly fit the shoe. He sent out his most trusted advisiers from the palace, who began to try it upon the princesses.
Утро. На сцене появляется принц со стражниками. Мачеха с дочерьми выходят, зевая и потягиваясь. Золушка накрывает завтрак на стол. Отец выходит с газетой.
Prince (обращается к мачехе и дочери): We know you were at the ball. Try on this shoe.
Сводная сестра 1 старается надеть туфельку.
Stepsister 1 (раздраженно): Oh, it’s very small!!!
Сводная сестра 2 тоже пытается её надеть.
Stepsister2 : Oh, it’s too small!!! (сдвигает брови и сердится)
Prince (замечает Золушку): But who is that girl? Come here, please! Try on this shoe, pretty Miss!
Stepmother (возмущенно качает головой): But she didn’t go to the ball!!!
Father (принцу): Give her the shoe! Her foot is small.
Золушка надевает туфельку, а фея приносит ей вторую.
Prince (встает на одно колено перед Золушкой): I’m happy that I’ve found you! I love you, and I’d like to marry you.
Cinderella (радостно): Oh, yes, my Prince, I love you too.
Золушка снимает старый фартук. На ней красивое платье.
Presenter: Happy End! Thank you for your attention.
- Подведение итогов.
- Рефлексия (5 мин)
Thank you for your active work. And now I’d like to know your attitude to the lesson. Draw this smiley face if you liked the lesson and did the tasks without problems. Draw this smiley face if you liked the lesson but you have some mistakes and didn’t understand some tasks. Draw this smiley face if you didn’t like the lesson and didn’t understand a lot of tasks.
Используемые источники:
- Ожиганова Е.В. Инсценировка сказки Ш. Перро «Золушка» на английском языке
